Intervjun publicerades i Arguments produktkatalog 10 januari, 2024
Kyrkorummet är en fantastisk källa till kunskap om vår historia och vårt kulturarv. Det menar Sandra Albertus som önskar att fler skulle gå på upptäcktsfärd i kyrkorummet. Nu har hon samlat sina bästa tips i en bok.
Allting började när Sandra Albertus för några år sedan gick en kurs i kyrkopedagogik vid Karlstads universitet som en del i projektet »Dela tro, dela liv«. Sandra, som är utbildad kantor och musiklärare, hade nyligen börjat arbeta som pedagog, och efter kursen anordnade hon visningar i Karlstads domkyrka för skolklasser upp till årskurs tre.
Visningarna blev uppskattade och Sandra själv tyckte att det var jätteroligt att få visa en del av kyrkorummets skatter för dessa nyfikna barn.
Steg för steg utvidgades arbetet med visningarna, och numera kommer såväl sexåringar som gymnasieelever till Sandras visningar av domkyrkan. I dag håller Sandra minst fyra visningar i veckan. Utöver skolelever kommer andra grupper, som studenter från folkhögskolor liksom privatpersoner och olika föreningar. Varje visning tar mellan en timme och 75 minuter.
Än så länge har hon inte tröttnat det minsta.
– Jag tycker så mycket om att berätta om kyrkorummet och alla detaljer. Jag vinklar varje visning lite olika utifrån ålder på deltagarna och om det är en skolklass eller en annan grupp. Man vet aldrig vad som väntar och vilka frågor som kommer att ställas, vilket gör det så spännande. Det är roligt att få möta människor, inte minst alla fantastiska barn och unga, säger Sandra Albertus.
Hon såg länge musiken som sitt främsta verktyg för att kommunicera med andra. I rollen som pedagog har hon hittat andra vägar att berätta och tycker att hon når ännu längre när hon kan använda sig av konst, arkitektur och föremål för att levandegöra kyrkans historia och lära. Med hjälp av pedagogiska och kreativa aktiviteter där alla sinnen får vara med, blir historien än mer levande.
– När man lär sig mer om bakgrunden, till exempel om hur samhället såg ut då kyrkan byggdes, skapas en större förståelse och ett sammanhang. Föremålen och traditionerna får liv. Ju mer man förstår av alla symboler och av färgsättningen, desto mer angeläget blir det. Man inser att kyrkorummet bär på ett kulturarv som lär oss något om dåtiden och som är viktigt för oss nu och i framtiden.
I boken Det pedagogiska kyrkorummet presenterar Sandra Albertus 85 tips som kan ge nya perspektiv i kyrkorummet. Här finns korta aktiviteter där man får utforska exempelvis sakristian, predikstolen och orgeln. I andra aktiviteter får man lära sig mer om kyrkans fönster, konstverk och symboler. I boken finns också tips på hur man kan förklara vad de liturgiska färgerna är och förslag på hur man kan lära sig mer om sång och musik i kyrkan – till exempel genom att slå på kyrkklockor och tävla om vem som först känner igen en psalm.
Sandra Albertus berättar gärna om de textilier som används i kyrkorummet och lyfter då fram den roll som kvinnor historiskt sett har spelat i detta arbete.
Hon tycker också att det är viktigt att uppmärksamma deltagarna på symbolernas betydelse och brukar ibland låta vissa grupper gå på symboljakt, till exempel efter bokstäverna A och O och Kristusmonogrammet.
Genom att förklara vad symbolerna i kyrkorummet betyder skapas en förkunskap som kan ge en ökad förståelse för kristen tro.
Sandra Albertus älskar att besöka andra kyrkor och att få en bild av den historiska kontexten genom att titta på detaljer i målningar och byggnadsstil.
Hennes favoritkyrka är den hon själv arbetar i: Karlstads domkyrka.
– Det är en ganska enkel kyrka i nyklassicistisk stil, men den är fantastisk på sitt sätt. Den har många »wow-effekter«. Till exempel finns här en biskopsstol som från början var borgmästarens domarstol. Det är därför som symbolen Justitia finns på stolen. Stolen förgylldes och blev en kungastol när Gustav III besökte kyrkan 1772. Efter kungabesöket blev den biskopens stol. Det är lätt att man blir hemmablind och inte ser vilka skatter den egna kyrkan rymmer, säger hon.