Intervjun publicerades i Arguments produktkatalog 16 januari, 2018
Börjar du få ett oönskat vibrato när du sjunger? Eller känns rösten trött och sliten? I så fall har sångpedagog Eva Törnqvist Nyman precis rätt övningar för dig.
Du har garanterat hört dem vid något tillfälle, kanske är du även själv en av de runt 600 000 svenskar som regelbundet sjunger i kör. Kanske har du i så fall även lagt märke till att medelåldern bland körsångarna sakta men säkert blir allt högre. Det är i alla fall något som Eva Törnqvist Nyman – själv erfaren körsångare – inte kunnat undgå att reflektera över när hon är ute och besöker olika körer för att leda röstvårdsdagar. Att det dessutom med åldern ofta kommer ett oönskat vibrato, alltså att rösten och tonen svajar på ett sätt som varken sångare eller åhörare uppskattar, gjorde att Eva började fundera över vad hon kunde bidra med för att hjälpa äldre att kunna fortsätta sjunga ett tag till. Under några år har hon därför samlat på sig olika övningar som syftar till att stärka rösten så att det går att fortsätta sjunga med bibehållen bärighet. För det är med stämbanden och andningsmuskulaturen som med andra muskler – ju äldre de blir, desto slappare och mindre smidiga blir de. Extra känsligt är det för kvinnor eftersom deras röst utsätts för större prövningar i kombination med att muskulaturen inte är lika stark som hos män.
Eva gissar att de flesta som sjunger i kör aldrig har tagit sånglektioner och har därför inte fått lära sig hur en sångare bör andas på bästa sätt – med bukmuskulaturen – vilket resulterar i att de andas för högt och ofta blir trötta och spända i rösten.
– De har aldrig fått lära sig att hitta och förstå vilken muskulatur de ska använda. När andningsmuskulaturen tappar styrka och spänst blir det ännu svårare att hålla en jämn luftström och då får man större vibrato. Därför är det viktigt att stärka den muskulaturen när man blir äldre så att rösten håller och orkar, säger Eva.
I Den hållbara rösten har hon samlat ett antal enkla övningar som går att göra i hemmet. Två vänner som provade övningarna märkte positiv effekt efter bara två veckor.
– Det var helt fantastiskt. Dessutom tyckte de att övningarna var roliga att göra. Det var ett plus, det hade jag nog inte räknat med, säger Eva.
Bland övningarna utmärker sig den så kallade flowball-pipan. Det är en liten plastpipa som man blåser i för att hålla en plastboll i luften. Uppgiften är att blåsa så jämnt som möjligt för att bollen ska hålla sig på samma höjd hela tiden. Därmed tränas andningsmuskulaturen. Pipan upptäckte Eva av en tillfällighet när en kollega på Kulturskolan som är trumpetlärare fick ett provexemplar med en instrumentbeställning.
– Flowball-pipan är tänkt för att blåsarna ska träna på att blåsa jämnt och jobba med stödet, men när jag provade den insåg jag att det även är ett jättebra hjälpmedel för sångare. Jag hade aldrig hört talas om att sångare använde sådana, säger Eva.
Förutom pipan innehåller Den hållbara rösten övningar där man ska ljuda med glasrör i vatten och övningar som kombinerar gummiband och ljudande. Eva har själv använt sig av övningarna under längre tid, inte minst glasröret i vatten när hon för några år sedan själv fick stora problem med rösten.
– I USA använder man oftast sugrör, men det blir inte alls samma effekt. Plasten är mjuk och porös och man får inte samma vibration som med ett glasrör. Visst, det är en poäng att man känner det fria luftflödet och tränar bukmusklerna på det sättet, men man förlorar den fantastiska bonusen att vibrationen fungerar som massage för stämbanden.
Övningarna i häftet går snabbt att göra och även om man gör alla vid samma tillfälle tar de inte mer än en kvart att göra. Ingen stor tidsinvestering om det gör att man kan fortsätta sjunga med bibehållen bärighet i ytterligare några år. Det är också det som är Evas förhoppning med häftet.
– Jag skulle önska att alla de tusentals körsångare som börjar komma upp i åldrarna ska kunna sjunga många år till. Men man kan även använda de här övningarna om man är yngre – eller om man inte sjunger över huvud taget. Det handlar om att vårda sin röst och förebygga skador och trötthet i rösten. Och det är det många som skulle må bra av, säger hon.