Intervjun publicerades i Arguments produktkatalog 16 januari, 2022
Det händer något när vi utmanar invanda mönster och väljer det obekanta. Det menar Fredrik Beverhjelm och Erika Heil-Utbult som i ett nytt metodmaterial har valt att utgå från femton bibelord som inte används så ofta.
– Vi vill utmana ledarna och göra undervisningen mer lustfylld, säger de.
Som stiftsadjunkt för undervisning i Lunds stift har Fredrik Beverhjelm mångårig erfarenhet av konfirmand- och ungdomsarbete. Även Erika Heil-Utbult som är arbetsledande församlingspedagog i Hässleholms församling har jobbat länge med konfirmander och ungdomar.
De ser båda en fara i att man alltför lätt återanvänder material som man vet brukar fungera bra. Det här tenderar att gälla även de bibelord man använder i undervisningen.
– Genom att använda bibelord som inte är så kända behöver man utmana sig själv och sin undervisning. Det triggar fantasin, säger Fredrik Beverhjelm som tidigare har skrivit boken Knäck koden tillsammans med Peter Lindberg. Den här gången involverade han kollegan Erika Heil-Utbult i arbetet med att ta fram en ny metodbok.
Att enbart hitta så udda bibelord som möjligt var förstås inte tillräckligt. Bibelorden måste också gå att använda i praktiska övningar.
Efter att Erika Heil-Utbult och Fredrik Beverhjelm hade valt ut ett antal bibelord fick en grupp ungdomar tycka till om dem och därefter betygsätta dem på en skala mellan 1–5. Två tredjedelar av de femton bibelställena i metodboken kommer från Gamla Testamentet. Anledningen är att det var lättare att hitta fler okända bibelsammanhang där.
Metodpassen bygger på nyckelorden då, nu och sen. I den del av passet som har temat nu arbetar man med något som kallas Storyline. Övningen går ut på att konfirmanderna arbetar med olika karaktärer och skapar en fiktiv person som de har varit, är eller tror att de kommer att bli. I bokens sista kapitel placeras dessa karaktärer ut på en tidslinje. Genom att prata om karaktärerna öppnar man för samtal om vad vi människor har gemensamt, oavsett i vilken tid och kultur man lever eller har levt.
– Vår förhoppning är att ungdomarna ska bli intresserade av att läsa Bibeln och att de ska förstå att vi brottas med samma saker som de som levde på Bibelns tid, säger Erika Heil-Utbult.
Ytterligare en förhoppning är att göra undervisningen mer stimulerande för ledarna.
– Vi vill att ledarna ska nalkas Bibeln på ett lustfyllt och pedagogiskt sätt, säger Fredrik Beverhjelm.