Intervjun publicerades i Arguments produktkatalog 15 januari, 2018
Andlighet och politik hör självklart ihop. Det menar Annika Spalde och Pelle Strindlund som med befrielseteologin som grund kämpat för en rättvisare värld under många år.
Världen 2015: Flyktingströmmarna från främst Syrien, Irak och Afghanistan drar in över Europa. Över en miljon människor sätter sig i rangliga farkoster och försöker ta sig över Medelhavets förrädiska vågor med hopp om att få ett bättre liv. Tusentals når aldrig Greklands stränder utan drunknar under färden. På ön Lesbos befinner sig Annika Spalde tillsammans med Christian Peacemaker Teams för att möta och stötta de som anländer.
»I går träffade jag en kvinna från Syrien som tillbringat tre år i ett läger i Turkiet där matransonerna var så små att de inte kunde äta sig mätta. Till slut stod familjen inte ut längre utan bestämde sig för att ta sig vidare. En annan kvinna berättade om överfarten från Turkiet, hur hennes sjumånadersbebis vid ett tillfälle hamnade i vattnet – de var nära att förlora honom«, skriver Annika i Mystik och politik – befriande kristendom.
I boken, som är skriven tillsammans med maken Pelle Strindlund, utvecklar de resonemang och teologi som ligger till grund för deras mångåriga engagemang för en bättre värld. »När kristendom är som bäst förenas religiös fördjupning med engagemang för rättvisa«, skriver de i förordet.
– Det här ämnet är det som ligger oss närmast hjärtat och det är det vi hållit på med de senaste tio åren. Det har varit ett växande intresse, att se hur mystik och politik kan stärka varandra, säger Annika.
Både Annika och Pelle är välkända aktivistprofiler. De har skrivit en rad böcker om kopplingen mellan civil olydnad och kristen tro, deltagit i många aktioner och även suttit i fängelse som ett resultat av sitt handlande. Som en röd tråd, såväl genom deras eget liv som i boken, löper en brinnande iver att försöka förändra världens orättvisor. Ett engagemang grundat i den kristna tron och inte minst den teologiska inriktning som uppkom på 1960-talet och benämns som befrielseteologi.
– Befrielseteologin handlar om att ge lidandet i världen främsta företrädet. Så länge det finns lidande är det det vi i första hand ska ägna oss åt att bekämpa, säger Annika.
– Det handlar om att vara intresserad av Gud, Jesus och den kristna tron ur ett visst perspektiv – befrielseperspektivet. Att fundera över hur saker passar ihop med befrielsen, inte bara en andlig befrielse utan även befrielse från fattigdom och så vidare, säger Pelle och fortsätter:
– Det är en utmanande form av andlighet. Jag tycker att det är jättebra med andlighet som ger frid, ro och förtröstan – jag har ingen kritik mot det för vi behöver allt det också – men befrielseteologin säger att det finns mer. Gud vill mer. Vi människor är kapabla till mer. Och detta »mer« handlar om att ta sig an orättvisorna i samhället.
I Mystik och politik kombinerar Annika och Pelle dagboksliknande textstycken från sina olika aktioner och insatser med teologiska utläggningar för att skapa en lättläst och stimulerande bok. De är noga med att poängtera att de inte är ute efter att skapa något motsatsförhållande mellan dem som engagerar sig och dem som inte gör det, utan att de uppfattar sig som privilegierade som haft turen att komma in i sammanhang där ett aktivt engagemang varit naturligt.
– Vi försöker att inte lägga så mycket ansvar på individen, utan mer på rörelsen och gemenskapen. Vi vill inte lägga en börda på den enskilde kristne utan inspirera grupper i församlingar och andra sammanhang att engagera sig tillsammans, säger Annika.
– För oss är det fullständigt främmande att försöka samla poäng inför Gud, det är inte drivkraften, men samtidigt är det viktigt att engagera sig. Man kan ju fråga sig vilket engagemang som kräver mest av oss. Kapitalismen och konsumismen kräver till exempel att vi ska jobba, jobba, jobba för att kunna köpa, köpa, köpa och så vilar vi oss lite på helger och semester innan vi är tillbaka. Där kan vi snacka om hårda krav, som driver oss till arbetsskador och utbrändhet på grund av ett konsumtionsbeteende som vi egentligen inte har råd med. Det är ett viktigt perspektiv att ha med sig när man upplever det som ett krav eller en uppoffring att engagera sig för en bättre värld, säger Pelle.
Vem hoppas ni ska läsa boken?
– Vi har inte tänkt någon specifik målgrupp utan tänker att alla kristna som tar sin tro på allvar, som tar världen på allvar och söker inspiration och fördjupning, ska kunna läsa den, säger Annika.
– Det har varit viktigt för oss att skriva en bok som ska vara rolig att läsa. Man behöver inte ha några särskilda förkunskaper och vi har ansträngt oss för att hålla bort all akademisk jargong och svår terminologi, säger Pelle.