Intervjun publicerades i Arguments produktkatalog 11 januari, 2021
Genom att använda sinnena kan en bibeltext komma närmare och bli mer levande. I materialet »Skapande bibelsamtal« har Astrid Ståhlberg och Anders Hedman samlat ett antal kreativa övningar med utgångspunkt i Jesu liknelser.
Som författare och föreläsare inom utbildning och utveckling har Astrid Ståhlberg länge använt sig av skapande övningar. När hon som ung teologistudent i Schweiz för första gången kom i kontakt med den franska bildpedagogiken photolangage, där man utgår från svartvita bilder i olika sorters övningar, fastnade hon direkt.
–Samtalet tar ofta en helt annan riktning när man använder sig av bilder, konstaterar Astrid Ståhlberg, som i arbetet med bild och kreativitetspedagogik har sett många exempel på hur mötet med en bild kan ha stor betydelse i en process, enskilt eller i grupp.
– Att använda enkelt skapande öppnar upp för lekfullhet och lust. Ett mångsinnligt samtal kring en bibeltext gör att bibelordet kommer närmare, säger hon.
I Skapande bibelsamtal spelar Jesu liknelser en central roll, särskilt de om himmelriket.
–Många liknelser är ganska abstrakta och vi får själva fylla i bild en som målas upp. De sätter igång tankarna hos den som läser, säger Anders Hedman, som är präst och stiftsadjunkt vid Uppsala stiftskansli. Han ser många beröringspunkter mellan teologi och pedagogik och är tacksam över att i sin yrkesroll få fördjupa sig i båda ämnena.
Skapande bibelsamtal innehåller kreativa övningar där deltagarna med hjälp av händer och sinnen när mar sig Bibelns texter. Ståltråd, senapskorn, färgpennor, lera och aluminium folie är exempel på material som används. Övningarna i sig är dock inte det viktiga, betonar Anders Hedman.
–Det är processen som är viktig. Mening en är att övningarna ska leda till fördjupande samtal. Man kan beskriva metodiken som en form av byggnadsställningar.
Det är ledarens ansvar att sätta igång den skapande processen och att se till att samtalsregler och tidsramar är tydliga.
En annan viktig uppgift är att bekräfta alla och att måna om ett gott samtalsklimat där alla känner sig trygga. Att vara närvarande i stunden och se varandra är grundläggande i övningarna.
– Det handlar om att visa varandra respekt och att fokusera på den gemensamma upp levelsen, säger Anders Hedman och Astrid Ståhlberg unisont.