Intervjun publicerades i Arguments produktkatalog 15 januari, 2015
En inblick i den tidiga kyrkans liv som utmanar till lärjungaskap även i dag. Det var det som gjorde att prästerna Kristoffer Lignell och Tobias Elof Hadin fastnade för Didaché. Nu har de gjort en nyöversättning till svenska och kompletterat med egna reflektioner och förslag på praktiska övningar.
De träffades via gemensamma bekanta på festivalen Frizon för många år sedan. Men det var när de gick sista året tillsammans på Johannelunds teologiska högskola som de lärde känna varandra på riktigt. De båda skägg- och dreadsprydda studenterna kom fram till att de hade mycket gemensamt, och inledde långa samtal om teologi. Inte minst om Didaché, en slags lärjungaskola för de första kristna.
– Både jag och Kristoffer tycker att Bergspredikan måste vara i centrum för vad kyrkan är i praktiken, och så är det i Didaché. Didaché handlar om hur man gick från att vara en hedning till att vara medlem i församlingen. Hur man blev en lärjunge, säger Tobias.
Men där vi i dag ofta tänker att man först blir kristen och sedan lärjunge, vänder Didaché på det hela. Lärjunge först, sedan kristen.
– Personligen tycker jag att det blir en sådan befrielse i det sättet att tänka. Jag får vara i en process av lärande och lärjungaskap och ta de steg jag kan ta, inte de jag borde. Det gör att det inte blir lika farligt att vara ärlig, och man kommer ifrån någon slags prestationsångest, säger Kristoffer.
Boken Efter Kristus består dels av Didaché i ny översättning, men också av författarnas reflektioner över hur den nästan två tusen år gamla texten fortfarande kan utmana. En stor del av boken ger exempel på hur man kan hålla praktiska övningar i en så kallad Jesus-dojo utifrån Didaché.
– Kyrkohistoria är jätteviktigt, men vi ska ju ha den för att vara kyrka nu och i framtiden. Nästan alla kristna jag känner längtar efter att följa Jesus och ta honom på allvar. Med Efter Kristus vill vi lansera Didaché, och samtidigt ge en praktisk hjälp för folk att träna kristen tro, att träna lärjungaskap, säger Tobias.
En Jesus-dojo handlar om att en mindre grupp människor kommer överens om att under några träffar, under en begränsad tid, träna utifrån ett tema, exempelvis »gästfrihet« eller »enkelhet«. I boken har författarna skapat en en dojo över åtta träffar för att »få smak på Didaché-gemenskapen«.
– I stället för att ha en studiecirkel där man läser igenom hela boken och lär sig om gemenskapen, får man praktisera saker som de praktiserade, säger Tobias.
– Det är spännande. Tobias har provat det här utifrån en kommunitet, och jag från en mer traditionell församling. Det kan bli en hjälp att återupptäcka sånt vi glömt bort i kyrkan. Och att se exempelvis fastan och nattvarden som en träning som redan finns i kyrkan, säger Kristoffer.
– Didaché är en hjälp att inte bara tro med huvudet och hjärtat utan med kroppen också. Tro handlar mer om vad jag gör, än vad jag håller för sant i mitt huvud, säger Tobias.